Two women of different
generations--the older woman is the artist (myself), and the younger woman is a
high school student- are acting and reacting to one another and also to an
object. They are uncertain about what movement they will make next. Their
performance in this social sculpture piece is focused on their interactions
with any item of their choosing from my studio. In this case, the student chose
a plastic sheet. They are acting spontaneously, but they trust one another’s
actions and in their own decisions. The piece develops based on this
relationship. During this process nothing is pre established except the choice
of the material, the space and the camera’s point of view. These two women
establish a dialogue that has no beginning or end. The points of departure for
the dialogue are the ideas that the participants simply need to make it through
to the end of the performance and that they need to do so while being aware
that they are being filmed. It is a dialogue full of uncertainties, and one
that is perhaps guided by the participants’ gender and the generation gap
between them.
This piece writes itself
during those minutes and in that particular space through the manipulation of
the simple material and our own bodies in a spontaneous process in which the
bodies move as a reaction of themselves and the material and vice versa.
On the video the sound
creates another space, an autonomous space that situates the spectator inside
the piece. The space created between the images and the sound is now where the
spectator is located, centralizing him/her making her/him part of it.
Dos mujeres de diferentes
generaciones actuando y reaccionando una de la otra y las dos con respecto al
material con la incertidumbre del próximo movimiento, dejándose llevar de
manera espontanea, creyendo en el acto de la otra y en el de una misma. En esta
relación se escribe la obra contemporáneamente con su desarrollo. Durante el
proceso en el que nada se ha pre establecido solo la elección del material, el
espacio y la posición de la cámara, estas dos mujeres establecen un dialogo sin
principio ni fin un dialogo que parte de la supervivencia de pasar ese momento
y dejarlo registrado en una cámara, un dialogo lleno de incertidumbres guiadas
por nuestro genero y condicionadas por nuestras generaciones.
El desarrollo de esta serie
de esculturas sociales se enfoca en el proceso de descubrimiento de un material
simple, como es en este caso el plástico y en lo que este nos pide hacer.
Esta obra se auto escribe a
través de esos minutos y ese espacio en particular durante la manipulación del
material y nuestros propios cuerpos en un proceso espontaneo en el que el
cuerpo se mueve como una reacción al material y viceversa.
El sonido crea en el
producto (el video), otro espacio, un espacio autónomo que sitúa al espectador
dentro de la obra. Es decir: el espacio creado entre lo que se ve y se oye
interpone al espectador, centrándolo, haciéndolo parte de.
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