Sunday, April 17, 2016

Emotions, a social sculpture piece in 3 parts









I asked Camila and Eileen, fifteen and sixteen years old high school students with whom I am currently working with, to walk around my studio and pick some objects that they felt either attraction or rejection to. During that time I left them by themselves while I went to the other studio, where we knew we will be filming the work I's process. It was with the materials that the came back with that we started filming what in the editing part ended up being "Part I", where they drew each other's faces and then got close to the camera with the drawing of their friend's face.
During "Part II" we threw the orange and we follow it one by one parallel to the camera.
In "Part III" they decided that they wanted to paint the orange golden, converting it into another object and later destroying it. We used the restroom to film this part.
At the end of the session they described the experience as parallel to their life experiences during three periods of their lives: childhood, adolescence and adulthood. It is because of this that this film is divided in three parts.
When I reflected on it, I found out that the dialogue with the materials chosen is directly related with their age and the gender.
Would have man chosen the same materials? And if they did, would have them interacted with them in the same form? The answer could be as simple as to say that nobody would have done the same, that each individual would have chosen and acted in different ways without paying attention to age or gender.
However, I want to focus on the difference of generations between us. All of women, them in their adolescence and me in my forties. I tend to take care of objects and relate to them with respect, trying to understand their simplest sense. I create an space for the object, in which I enter in a dialogue with it, reacting to what I perceive it "asks" me to do. They, instead, tend to dominate the object, changing and destroying it, like in the case of the orange; in  which they first wanted to change the color and when they couldn't accomplish that, they ended up destroying it. The dialogue that they have with the object is aggressive and authoritarian.
On the contrary, the relationship that they establish with me (older than them) is one based on submission. It is difficult for me to establish a dialogue of actions with them because I perceive that they loose spontaneity when I appear on the scene. As a result of my appearance, they wait to see what I do to then follow me.
When it comes to the objects, they feel empowered, almost to the point of abusing them, but when it comes to me, they submit to my ideas. My guess is that it might have to do with the age difference.

Les pedí a Camila y Eileen (dos asistentes de 15 y 16 anos de edad, estudiantes de escuela secundaria, con las que estoy trabajando) que recorrieran mi estudio y eligieran algunos objetos por sentirse atraídas a estos o por sentir rechazo, las deje solas en mi estudio y me fui al otro estudio en donde sabíamos que filmaríamos el proceso la obra. Fue con los materiales que regresaron que comenzamos a filmar lo que en edición paso a ser parte I, en donde se dibujan mutuamente, luego se acercan a la cámara cada una con la cara dibujada de la otra. En parte II tiramos la naranja y la seguimos una por una de manera paralela a la cámara. En la parte III ellas decidieron que querian pintar la naranja con pintura dorada convirtiéndola en otro objeto y después destruirla, para esta parte fuimos al baño a filmar.
Al final de la sesión ellas describieron su experiencia como un paralelo a sus vivencias en tres periodos de sus vidas, la infancia, la adolescencia y la adultez, es por este motivo que el video esta dividido en tres partes.
En mi reflexión encuentro que el dialogo con los materiales elegidos se relaciona directamente con la edad y el genero. Hubiesen hombres elegido los mismos materiales? Y si lo hubieran hecho, habrían interactuado de la misma manera? La respuesta puede ser tan simple como que nadie hubiera hecho lo mismo, que cada individuo hubiera elegido y actuado de maneras diferentes sin importatr edad o genero. Pero me quiero centrar en la diferencia de generaciones entre ellas y yo. Todas mujeres ellas en su adolescencia y yo en mis cuarentas. Mientras que yo tiendo a cuidar los objetos y relacionarme con ellos con respeto y tratando de entender el sentido mas simple de estos, a la vez que creo un espcio en el que entro en dialogo con el objeto, reaccionando a lo que percibo que este “pide” que yo haga. Veo de manera muy diferente la forma de actuar de ellas, que tienden a dominar el objeto, cambiarlo, destruilo como en el case de la naranja, a la que primero quieren cambiar el color y al no poder hacerlo la destruyen, el dialogo que ellas tienen con los objetos lo percivo agresivo y autoritario. Por el contrario la relacion que establecen conmigo (mayor que ellas) es de sumision. Para mi es dificil establecer un dialogo de acciones con ellas porque percivo que pierden espontaneidad cuando aparezco yo en la accion y mas bien espran a ver que yo hago para seguirme. Para con los objetos se sienten en poder, y casi abusan de el. Para conmigo se someten a mis ideas sin que s elos pida solo por la diferencia de edad tal vez.

No comments:

Post a Comment